How to be creative with granola?

Na het succes van mijn eerste filmpje vorige week trakteer ik jullie vandaag graag nog op een 2de variant van deze overheerlijke granola! Zelfde techniek maar met andere ingrediënten. Wat voegen jullie graag toe aan granola?

Recept voor ongeveer 500 gram granola:

  • Voeg 200gram havermout, 60 gram cacaonibs, 60 gram kokosflakes, 20 gram chiazaad en 60gram walnoten bij elkaar en meng alle droge ingrediënten goed.
  • Neem een kleinere kom en voeg daarin 2 eiwitten en 100 gram kokosbloesemsuiker.
  • De eiwitten en de suiker klop je op tot een egaal mengsel.
  • Voeg de natte ingrediënten toe aan de droge en roer alles goed om.
  • Stort de ongebakken granola uit op een met bakpapier beklede bakplaat. Verspreid alles goed en klop het geheel een beetje aan.
  • Nu mag de granola in een op 160°C voorverwarmde oven voor 30 tot 35 minuten.
  • Na ongeveer een half uurtje mag de ovenplaat uit de oven en mag de granola afkoelen.
  • De afgekoelde granola brokkel je naar eigen wens in grote of kleine stukken. 
  • Hierna voeg ik nog 20 gram gele jumborozijnen toe aan mijn granola voor net dat tikkeltje extra! 

Recept voor een zondags ontbijt met je zelfgemaakte granola:

  • Snij 1 banaan in kleine schijfjes.
  • Giet je favoriete yoghurt op de bodem van je ontbijtkom.
  • Schik daarop de banaan, een handje blauwe bessen en een streepje granola.
  • Aanvallen maar! Geniet van jullie zondag.

Tips en trics van vorige week:

  • De truc van het toevoegen van een eiwit gebruiken we om de granola lekker krokant te maken, net zo crunchy als die uit de winkel dus!
  • De overgebleven eigelen doe ik in een afzonderlijke kom en gebruik ik vaak voor een quiche de avond nadien. Gewoon een volledig eitje en wat melk of room toevoegen en je kan ermee aan de slag! Als je ze in de frigo wil bewaren doe je er best wel een stukje vershoudfolie over zodat de dooiers niet uitdrogen.
  • Laat de granola goed afkoelen vooraleer je ze begint te breken. Het is door het proces van afkoelen dat de granola zal uitharden.
  • Door het bakpapier vast te nemen aan drie hoekpunten kan je de granola heel makkelijk in een pot gieten.
  • Je kan de granola in een afgesloten voorraadpot tot zeker 2 weken lang bewaren.
  • Gebruik gerust jouw favoriete noten, pitten en zaden! Maak er lekker je eigen ding van! 

Nieuwe Tips en trics:

  • Gebruik kokosbloesemsuiker en geef je granola zo een andere kleur en smaak. Sommigen beweren dat kokosbloesemsuiker ook gezonder is, maar daar moet ik jullie echter wel teleurstellen. Suiker is suiker: of het nu van idyllische kokosbloesems komt of gewoon uit de klassieke suikerbiet. Maar een beetje variëren kan in mijn ogen nooit kwaad!
  • Voeg gedroogde vruchten zoals gele rozijnen pas toe na het bakken. Anders zouden deze kunnen gaan verbranden in de oven!
  • Mijn ingrediënten haal ik bij Pit&Pit, een superhandige online winkel. Maar de meeste zaken kan je ook vinden in je lokale natuurwinkel of speciaalzaak.

Download Boodschappenlijstje

Inspiratiebron(nen): Een aangepast recept van Jeroen Meus.

Follow my blog with Bloglovin

Cynthia

Hallo, ik ben Cynthia, de schrijfster/blogger achter Talking Plates. Deze blog is er voor iedereen die net als ik dol is op koken, de wereld ontdekken en elkaar (culinair) inspireren . Laat jullie ogen genieten, vingers kriebelen en monden watertanden!

Leave a Reply Text

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.