Bowl of superfoods

Food-Talking-Plates-BowlofSuperfoods-1Mensen registreren gerechten met al hun mogelijke zintuigen. We zien, horen, ruiken, proeven en voelen onze dagelijkse mooie bordjes en slaan onze ervaringen op.
De geur van oma’s pannenkoeken, het geluid van het aanstoven van die eerste ui. Iedereen kent geuren, smaken en melodieën die intense herinneringen kunnen oproepen.

Mijn allereerste receptje dat ik met jullie wil delen is er ééntje van dat kaliber. Bij deze ‘bowl of superfoods’ voel ik me direct in zomerse sferen, met vrienden samen rond het keukeneiland, volop aan het genieten van het samen koken en achteraf uiteraard ook van het opeten van dit zalige feestmaal.

Eigenlijk is het een simpele en snelle salade met lauwe gegrilde groenten, frisse granaatappel, bulgur (of couscous of quinoa), koriander en ‘last but not least’ fetakaas. Laat deze mediterraans getinte salade ook jouw zintuigen aanwakkeren:

Recept voor 2 personen:

  • Grill 1 aubergine en 1 gele paprika
  • Haal het vruchtvlees uit 1 halve granaatappel
  • Pluk een handje vol koriander blaadjes en scheur ze in kleine bosjes
  • Pluk enkele blaadjes rucola en maak ze schoon
  • Kook 150 gram bulgur, couscous, quinoa of een mix
  • Snij 100 gram feta kaas in kleine blokjes
  • Meng alles in één grote kom
  • Voeg peper en zout toe naar eigen smaak
  • Werk af met een snuifje komijn, één eetlepel balsamico azijn en één olijfolie
  • Schep uit in kleine kommetjes en laat het smaken!

Tips en trics:

  • Snij de schijfjes aubergine reeds op voorhand. Bestrooi ze met wat zout en laat ze in keukenpapier minstens 30 minuten rusten. Zo trek je het vocht uit de aubergine en maak je de aubergine zachter van textuur.
  • Vaak last van oprispingen na het eten van paprika? Ik in ieder geval wel. Maar er is een oplossing: probeer de paprika eens eerst te schillen en pas dan te grillen.
  • Om te vermijden dat je hele keuken vol granaatappelsap en pitjes ligt volg je ook best onderstaande manier van werken. Neem een slakom en vul deze voor 3/4 met water, snij de granaatappel in 2 en maak ook nog enkele inkepingen aan de randen. Dan pel je de schil van de pitjes onder water. De schil kan je alvast weg smijten. Nu heb je nog de pitjes en het witte vlies over. Om ook het witte vlies te kunnen verwijderen laat je de kom enkele minuten staan. Je zal zien dat de pitjes naar de bodem zakken en het vlies blijft drijven. Nu kan je deze er gewoon afscheppen met een lepel. Als laatste nog alles door een vergiet gieten en voilà pitjes zonder knoeien.
  • De overschot granaatappel kan je perfect gebruiken in het ontbijt de volgende ochtend. Met de overige fetakaas en rucola kan je voor de lunch een heerlijk broodje maken. Enkel nog zongedroogde tomaten en enkele zwarte olijven toevoegen en smullen maar.

Download Boodschappenlijstje

Inspiratiebron(nen): Aangepast recept HelloFresh

Follow my blog with Bloglovin

Cynthia

Hallo, ik ben Cynthia, de schrijfster/blogger achter Talking Plates. Deze blog is er voor iedereen die net als ik dol is op koken, de wereld ontdekken en elkaar (culinair) inspireren . Laat jullie ogen genieten, vingers kriebelen en monden watertanden!

Leave a Reply Text

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.