“Hello Spring” Salad

Met het eerste zomerse weer reeds achter de rug heb ik eindelijk het echte lentegevoel en dat weerspiegelt zich ook in mijn keuken!

Eigenlijk is de lente al een tijdje in het land, de dagen worden langer, de fruitbomen in de tuin staan in bloei en de meeste mensen hebben hun “roze bril” terug op. Maar ondanks het ontluiken van de eerste lentebloemen en het langzaam opwarmen van de temperaturen, is het toch pas sinds afgelopen weekend dat ik de lentekriebels voel. Die lente zie je dan ook terugkomen in mijn kookpotten en op mijn borden. Die eerste echte warme zon heeft me zin doen krijgen in slaatjes; lekkere en frisse salades boordevol groenten. Soms zelfs al met een lichte zomerse toets, met een knipoog naar dat BBQ’weertje.

Om reeds opnieuw uit te kijken naar de volgende zonnige dagen en dit typisch Belgische weertje met regen en hagelbuien snel te vergeten, deel ik de komende week enkele superlekkere salades met jullie!

De salade die de spits af mag bijten is onderstaande maaltijdsalade met komkommer, radijs en geitenkaas. Als ik vrienden over de vloer krijg gebruik ik een salade als deze ook vaak als hapje of voorgerecht omdat je die heel makkelijk op voorhand kan klaarmaken. Ook als bijgerecht tijdens een groot BBQ feest kan een fancy salade perfect zijn werk doen.

Food-Talking-Plates-HelloSpringSalad-3
Food-Talking-Plates-Hellospringsalad-2
Food_Talking_Plates_HelloSpringSalad_B2Food_Talking_Plates_HelloSpringSalad_B1

Recept voor 2 personen:

  • Pel en versnipper 2 sjalotten. Pel en halveer ook 1 teentje look.
  • Stoof 1 versneden sjalotje samen met de 2 halve teentjes look aan in 2 eetlepels olijfolie.
  • Wanneer de ui glazig is, voeg je 50 gram rauwe quinoa toe en laat deze kort meestoven.
  • Blus hierna met 100ml water en laat zachtjes koken tot de quinoa gaar is. Dit is ongeveer 20minuten. Voeg gerust wat extra water toe als de quinoa nog niet gaar is maar al het water reeds verdampt is.
  • Terwijl de quinoa op het vuur staat kan je de andere groenten voorbereiden:
  • Spoel en kuis een bosje radijzen en snij 3/4 ervan in grove stukken. Grotere radijsjes doe ik in vier en de kleinere varianten halveer ik meestal.
  • Marineer de in stukken gesneden radijsjes in een 3tal eetlepels olijfolie en eenzelfde hoeveelheid witte wijnazijn. Kruid af met grof zout en peper en zet deze opzij om te marineren.
  • Schil 1 komkommer en verwijder ook de zaadlijsten. Hierna snij je de komkommer in grove stukken. Ongeveer even grote stukken als de radijsjes.
  • Voeg de komkommer toe aan de marinade en meng alles goed. Voeg ook nog een extra eetlepel witte wijnazijn toe en laat verder marineren.
  • Een salade smaakt extra lekker als je er verse kruiden aan toe kan voegen. Ik gebruik hier koriander en munt om het een lichte arabische toets te geven maar je kan evengoed bieslook en peterselie gebruiken. Snij een handje vol koriander en munt fijn en plaats deze aan de kant.
  • Hierna kan je ook reeds 100gram geitenkaas in kleinere stukjes breken of snijden ter voorbereiding. Hou ongeveer een grote aan van blokjes van 1 à 2 cm.
  • Na het afgieten en afkoelen van de quinoa meng je deze met de gemarineerde groenten, de fijngehakte kruiden, de overgebleven versneden sjalot en wat extra olijfolie. Voeg naar eigen smaak ook extra peper en zout of extra witte wijnazijn toe.
  • De overgebleven radijsjes kan je met een mandoline of met de hand in fijne schijfjes doen ter afwerking.
  • De blokjes van geitenkaas en een beetje citroenrasp voeg je pas toe bij het dresseren. Dit kan zijn in een grote schaal in het midden van de tafel of in een aantal kommetjes afzonderlijk.

Tips en trics:

  • Om een sjalotje of gelijk welke ui makkelijk fijn te snijden volg je best volgende methode: Pel de ui tot op de wortel en halveer deze nadien. Alleen het wortelgedeelte zelf laat je er nog aan om zo meer grip te hebben op de ui bij het snijden. Dan maak je fijne langwerpige en dwarse inkepingen in de ui, om hierna de ui fijn te snijden. Na even zoeken op het internet vond ik de uitleg van Gordon Ramsey zelf de beste, en dit is ook de manier waarop ik het doe en je het minste verspilling hebt. Succes!
  • Ik heb bij deze salade zwarte quinoa gebruikt omdat dit voor een leuk kleurenpallet zorgt. Maar je verkrijgt dezelfde lekkere smaak met witte of rode quinoa.
  • Het uithalen van de zaadlijsten bij de komkommer kan je heel makkelijk met een eetlepel. Door eerst een inkeping te maken, met een aardappelmesje, in de lengte langst beide zijden van de zaadlijst kan je die er nadien heel snel met een lepel uitschrapen.
  • Geitenkaas heeft een vrij sterke smaak, waar vele mensen even aan moeten wennen. Ben je hier geen fan van? Kies dan voor een zachte geitenkaas met honing of voeg een andere smeuïge kaas toe in de plaats. Ik denk dan aan ricotta, cottage cheese of feta.

Download Boodschappenlijstje

Inspiratiebron(nen): Op basis van een recept van Gert De Mangeleer.

Follow my blog with Bloglovin

Cynthia

Hallo, ik ben Cynthia, de schrijfster/blogger achter Talking Plates. Deze blog is er voor iedereen die net als ik dol is op koken, de wereld ontdekken en elkaar (culinair) inspireren . Laat jullie ogen genieten, vingers kriebelen en monden watertanden!

2 Responses to ““Hello Spring” Salad

Leave a Reply Text

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.